snart äre jul..

Ja nu börjar julen närma sig. Man börjar se julpynt lite här och där och det finns så klart massa julgodis i affärerna.. och julmust då så klart. Alla dessa saker påminner mig om gamla tider. Jag vet inte om jag kan säga att jag blir påmind om en bra tid som jag längtar tillbaka till. Men det var en tid som jag lärde mig mycket på och det är väl det enda positiva jag kan säga om det. Jag vill inte gå tillbaka och ha det som jag hade det då, men jag ångrar ändå inte att jag gjorde det jag gjorde. Det var ju trots allt inte jag som gjorde fel.

Men jag längtar ändå lite till december då julen börjar komma igång på riktigt. Jag tycker det är så mysigt med alla ljus och julmusik. Sen när alla är tillsammans och man har trevligt. Julen är den bästa traditionen tycker jag. Fast för vissa är den inte det och jag hoppas det finns någon där för dom. Min morfar hade en gammal sjökompis som vi lärt känna och varit hos och haft många trevliga dagar och kvällar med. Han brukade oftast åka utomlands till jul men ett år var han hemma i Sverige. Då fick pappa höra att han skulle sitta själv på julafton och det gick ju inte för sig. Så pappa ringde och bjöd hem han till oss. Men han ville först inte komma för han tyckte att julen var en högtid för familjen, men då "adopterade" pappa han så han skulle komma. Det slutade med att han kom det året och han kom något år efter det också. Men förr förra julen så försökte vi få honom att komma, men han ville inte. Sen började han bete sig underligt. Vi gjorde en affär med honom att vi skulle köpa stugan han bodde i. Den ligger jätte fint vid havet och har havstomt. Vi kom överens om att han skulle få bo kvar där till han hittat något nytt ställe att bo på. Jag åkte till norge den sommaren men min dåvarande pojkvän och hans pappa. När vi åkte dit så hade mamma och pappa fixat klart med kontraktet och det var våran stuga! Dom var så glada. Sen när jag kom hem efter 10 dagar så fick jag först bara veta att det hänt något, men tänkte väl inte mer på det.
Efter ett tag kom Jonna hem och berättade att han som vi köpt stugan av hade tagit livet av sig. Han hade bestämt skjuss med granntanten och de skulle träffas vid bilen. Men han dök aldrig upp så hon gick hem till han och skulle knacka på. Men då satt det en lapp på dörren där det stod: "ingen går in i huset förutom polisen". eller något liknande.
Jag vet inte riktigt hur han tog livet av sig och vill egentligen inte veta heller, men jag har mina aningar. Det var en tung sommar men det var kanske bara förberedande på vad som skulle hända den här sommaren/hösten. Men det är en annan historia.

Inte en så upplyftande historia men det kanske får en att tänka efter. Vi som har släkt och vänner att vara hos när det är jul och annars också borde vara glada över det. Kanske det är någon av er som vet någon som inte har det? I så fall så kanske ni kan hjälpa den personen. Det kan betyda mycket för den personen.

Imorgon är det skola som vanligt. Ska på en konsert på morgonen. Sen kommer dagen vara som vanligt. Efter skolan ska jag spela bas till halv 7 någon gång. Sen ska jag hem och äta :) Efter det blir det nog inte så mycket mer skulle jag tro.

Ha det bra :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0